Hvem er vi?

FAGSKOLEN FOR BOKBRANSJEN

Vårt utdanningstilbud Fagskolen for bok og papir er en utdannelse som gir kunnskap, inspirasjon og nettverksbygging i alle deler av bokbransjen. Det er en yrkesrettet utdannelse for ansatte i norsk bokhandel, forlag og andre som ønsker å jobbe i bransjen. Den gir samlet sett en unik kompetanse, kontakter og kjennskap til alle deler av bokbransjen.

Det er to ansatte ved skolen, administrasjonsleder og rektor. Skolen har en stab av faste forelesere, samt en rekke gjesteforelesere fra bransjen. Vi har et tett samarbeid med de ulike aktørene i bokbransjen, bla via bedriftsbesøk.

Studiet er godkjent av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Dette gir våre studenter 30 studiepoeng ved gjennomført studie. Det er et deltidsstudie over et år, med 11 uker undervisning i Oslo, fordelt på tre samlinger; høst, vinter og vår. I tillegg er det innlevering av 10 litteraturoppgaver gjennom skoleåret.

VÅRT STYRE

• Anne Schiøtz: Direktør i Bokhandlerforeningen, styreleder

• Ingvild Kogstad Brodal: Seniorrådgiver i Forleggerforeningen, styremedlem

• Eva Svoldal: Driftsdirektør Norli AS, styremedlem

• Sylvi Rommetveit Steine: Salgs- og markedssjef i Akademika, styremedlem

• Jan-Frode Brenna-Hansen: Salgsdirektør i Gyldendal Forlag, styremedlem

• Eirin Marthinussen: Norli Haugesund, studentrepresentant for kull 23/24

HISTORIEN

Visste du at Fagskolen for bokbransjen er 107 år gammel og en av de eldste fagskolene i Norge?

Skolen ble etablert som en stiftelse under Norsk bokhandlerforening i 1915, på initiativ av Norsk Bokhandlermedhjelperforening. Første kull, med 14 studenter, startet på Ruseløkka folkeskole 15. mars 1915.

Skolen ble en sikker plattform for mange som ville åpne eller overta bokhandel og ga tittelen Bokhandler. Fra 1935-1958 uteksaminerte skolen i alt 441 elever, 268 menn og 173 kvinner, og får sin del av æren for at antallet bokhandlere vokste kraftig i samme periode. Blant elevene var det både medhjelpere, bokhandlere og forlagsfolk.

Fra starten ble den drevet som ettermiddagskole, med praksis i bokhandel om formiddagen, og studentene hadde krav på full lønn fra arbeidsgiver i den perioden skolen varte.

Fra 1966 holdt skolen til i Bokhandelens Hus, sammen med Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen. I 1972 byttet skolen navn fra Bokhandlerskolen til Fagskolen for bok og papir, og dette har siden vært navnet på vårt utdanningstilbud.

Fagskolen ble i 2009 godkjent av NOKUT og gir 30 studiepoeng. I 2011 endret skolen navn til Fagskolen for bokbransjen. I 2018 flyttet skolen til sine nåværende lokaler i Universitetsgata 20 i Oslo sentrum.