Forelesere

 

PER ARNE TANDBERG

Per Arne Tandberg er vår foreleser i jus. Han er partner/advokat i advokatfirmaet Legatis AS. Hans kjernekompetanse er arbeidsrett, kontraktsrett, kjøpsrett og fast eiendom.

Per Arne tar oss igjennom regler om kjøp og salg, markedsføring, arbeidsrett mv. Med dette faget blir studentene klar over hvilke regler de må kjenne til i forbindelse med arbeidet, herunder hvilke rettigheter kundene og selger har, samt bestemmelser om markedsføring og arbeidslivets regler mv.

Per Arne gjør lov og rett til et spennede fag for våre studenter.

 
 
Tom Blix

Tom Blix

Tom Blix underviser i salg. Han er siviløkonom fra BI og har mange års erfaring med salg og markedsføring innenfor butikk, leverandørsiden, undervisning og sisteleddsbyråer. Han driver nå sitt eget firma Retail Support AS.

Faget salg gir deg fortståelse for at jo mer kunnskap vi har om produktene, kundene og oss selv, jo større er sjansen for å lykkes i “sannhetens øyeblikk” med kundene. Det er den som tilfredsstiller kundens behov best som vinner i dagens harde konkurranse.

Faget lærer deg om kundens adferd før, under og etter et kjøp. I tillegg lærer du om din egen rolle, bl.a. hvordan du skal møte kunden, finne behovene, kunne argumentere, få kunden til å bestemme seg og selvsagt hvordan du skal kunne selge mer.

Vi bruker praktiske eksempler som “knagger” for teorien. Vi går også ut i bokhandel for å lære, vi bruker bilder for å illustrere, og vi tar gjerne et case eller to fra studentenes egne butikker.

 
 

INGUNN LINDBORG

Ingunn Lindborg underviser i kommunikasjon, mediekunnskap og litteratur.
Hun har vært lærer på Fagskolen siden 1985, og har undervist i både litteraturkunnskap, sjangerproblematikk og markedsføring.
Hun har hovedfag i Nordisk litteratur og har også markedsøkonomi som fag.

 Ingunn var daglig leder i bokhandel før hun gikk over i forlagsbransjen, hvor hun har jobbet både som markedssjef og informasjonssjef.

Nå er hun digital rådgiver hos CappelenDamm, og har tidligere også hatt stilling som kommunikasjonssjef og informasjonssjef.

En forutsetning for god markedsføring er å bestemme og forstå de målgruppene man skal selge til. Målgruppekunnskap og kommunikasjon med målgruppene er derfor en viktig del i Ingunns undervisning. Gjennom verktøy som Norsk Monitor og markedsundersøkelser av folks lesevaner, ser hun hvordan virkemidler fungerer, bl.a. kommunikasjon gjennom annonser, kataloger, sjangerplassering, omslag og medieomtale.

Studentenes egne erfaringer fra bokhandel vil gi viktige innspill til å forstå hva god målgruppekommunikasjon er.

 
 
 
 
Arild Bjørn Larsen
 

ARILD BJØRN-LARSEN

Arild Bjørn-Larsen er den som underviser i markedsføring. Han jobber til daglig i Bright-products AS. Han har tidligere vært markedsdirektør i selskapene Apple, NetCom, Getronix og Norligruppen. Han har i tillegg etablert og vært leder for konsulentselskaper som JBR/McCann Multimedia, Spray GK og Tarantell.

Fra 2001 og frem til juli 2009 jobbet han som markedsdirektør i Norligruppen og har de siste årene ledet bokhandlerforeningens digitaliseringsutvalg. Han har også jobbet som rådgiver for selskaper i dansk og svensk bokbransje.

Arild legger stor vekt på kombinere markedsføringsteori med praktiske eksempler både fra bokbransjen og andre bransjer, og han liker å utfordre studentene i selv å ta stilling til hvordan bokhandlere og forlag driver sin markedsføring. I tillegg er han opptatt av å gi studentene god innsikt i de endringer digitaliseringen vil medføre for alle ledd i bokbransjen.

 
Unknown.jpeg
 

Håkon Svendsen

Håkon jobber på Høyskolen i Sørøst-Norge, campus Bø i Telemark og har 34 års erfaring med revisjon, controllvirksomhet, internrevisjon og økonomi. Han har videre lang erfaring som både økonomisjef, konsernsjef og administrasjonssjef i store og mellomstore selskaper. Han har erfaring som bedriftsrådgiver og har i over 12 år forelest i økonomifag på  Høyskolen i Telemark. Han har opparbeidet lang operasjonell erfaring i strategiarbeid, ledelse, økonomistyring, finans, analyser, prosjektstyring, regnskap fra A til Å og rapportering til eier/styre og toppledelse . Han har også erfaring i forretningsutvikling, oppkjøp av virksomheter (utarbeide due diligence), implementering av nye virksomheter i et større konsern, etablering av konsernmodell og nye forretningsområder.

Håkon er utdannet siviløkonom (BI) ,og degree of graden Master of Management fra (BI) med spesialisering i Økonomistyring , investering og finansiering, strategisk ledelse og leadership of navigatioen.

 

Cathrine Lie Strand

 

Cathrine jobber som e seniorpartner i Maze Feedback, Oslo og underviser i ledelse på Fagskolen. Hun har en bachelor i ledelse fra BI/NMH og er utdannet Team og Executive Coach. Hun har jobbet med ledelse i større varehandelskjeder siden 1995, innenfor områdene drift, markedsføring, HR og lederutvikling. Hun har vært med på større endringsarbeid og omorganiseringer, og hatt ulike lederroller hos Mester Grønn, IKEA, Life, Libris og Norli. Hun har også jobbet som kursleder ved Norges Varehandelshøyskole og karriererårgiver i AS3. I dag jobber hun som prosess-/endringskonsulent for store og mellomstore kunder i retail. Hun er styremedlem i Oslo Handelsstandsforening og blogger/skriver artikler om lederskap.

Emnet skal gi studenten en innføring i praktisk lederskap i butikk, teamarbeid, endringsledelse, motivasjon og kommunikasjon. Selv om studenten selv ikke er personalleder, så vil han i mange tilfeller opptre som en leder, i en avdeling, overfor kunder, i gruppesamspill via sin kompetanse og erfaring osv. Vi skal gi studenten innsikt i ulike ledelsesprinsipper som er avgjørende for godt lederskap i dag. 


 

Heidi Christoffersen

Heidi Christoffersen har sitt daglige virke som høyskolelektor (cand.philol.) i norsk språk, litteratur og kultur ved Høyskolen i Sørøst-Norge, campus Bø i Telemark. Hun har hovedfag i tverrfaglige kulturstudier med ei litterær og historiefilosofisk hovedoppgave. Foruten praktisk pedagogikk har hun norsk, engelsk og historie i fagkretsen. I tillegg til mange års erfaring som lærer i private og offentlige videregående skoler i Norge og Belgia, har hun arbeidet som korrekturleser av forskningsrapporter, drevet frilansvirksomhet for lokalaviser i Telemark og på frivillig basis arrangert bokkaféer gjennom kulturforumet Leonardos Øre som holder til på Gvarv.

 


GJESTEFORELESERE

I tillegg til våre faste forelesere benytter vi en rekke gjesteforelesere fra bokbransjen. De representerer en rekke foreninger og bedrifter i bransjen og med dette får vi kjennskap til en rekke områder fra de som er spesialister innen emnet. Blant våre gjesteforelesere finner du: 

  • Trond Andreassen, formann i Norges Faglitterære forfatterforeningen
  • Cecilie Naper, førsteamanuensis på Høgskolen i Oslo
  • Vebjørn Rogne, redaktør i Bok og Samfunn Bok365.
  • Trine Stensen, direktør i Den norske Bokhandlerforening
  • Kristenn Einarson, direktør i Den norske Forleggerforening
  • John Thomasgaad, direktør i Norli Libris AS
  • Eli Gerhardsen, kjedeleder hos CampusBok AS / Akademika AS
  • Sveinung Råmunddal, styreleder i Fri Bokhandel BA
  • Geir Måstad, markedssjef i Sentraldistribusjon
  • Silje Tretvoll, leder for foreningen LES
  • Kjersti Myre Lessum, salgs- og markedssjef i Aschehoug Forlag
  • Bjarne Buset, informasjonssjef i Gyldendal Norsk Forlag
  • Kjersti Lersbryggen Mørk, informasjonskonsulent hos Norsk barnebokinstitutt
  • Elisabeth Sellevold, forlagssjef Vigmostad & Bjørke
  • Heidi Marie Kriznik, leder av Den norske forfatterforening
  • Else Barrat-Due, instruktør i formidling i "Tell the story". 
  • Anne Gaathaug, forlagssjef i Kagge forlag
  • Sverre Tusvik, sjefredaktør i Samlaget
  • Ingebjørg Rype, Nasjonalbiblioteket
  • Mona Numedal, salgs- og markedansvarlig e-bok hos Den norske Bokdatabasen